Thursday, June 5, 2008

UMNO sendiri membunuh melayu...

Dengan pelbagai pergolakan politik yang berlaku di Malaysia kini selepas pilihanraya ke-12 kita dapat lihat bahawa keadaan pentadbiran Malaysia yang kian goyah dan tidak menentu, keputusan parlimen dipengaruhi oleh pengaruh politik.

UMNO (United Malay National Organization) ditubuhkan untuk menentang Malayan union dan memperjuangkan nasib orang2 melayu sehingga hari ini. Tapi sejak kebelakangan ini kita dapat lihat disebabkan oleh tekanan pihak2 tertentu yang mempunyai pengaruh politik, UMNO sudah lupa akan objektif utama penubuhanya iaitu memperjuangkan nasib bangsa melayu di tanah air tercinta ini.

Keputusan parlimen baru2 ini yang telah bersetuju untuk memberikan 45% biasiswa JPA kepada orang bukan bumiputera nyata telah menikam belakang bangsa melayu. Ditambah pula dengan penarikan subsidi minyak oleh pihak kerajaan, ini akan membawa bangsa melayu ini untuk menjadi lebih mundur. Biasiswa untuk orang melayu sepatutnya 65% dan 35% bukan bumiputra ini adalah adil berlandaskan perlembagaan. Subsidi minyak dinikmati oleh segenap lapisan masyarakat di Malaysia baik melayu bumiputra dan juga bukan bumiputra, tapi adakah kerajaan sedar bahawa masyarakat bukan bumiputra adalah lebih jauh kuat ekonominya. Jika kerajaan bertindak sedemikian maka lebih banyaklah syarikat2 melayu akan gulung tikar kerana kos operasi yang tinggi dan membebankan.

UMNO pelu menilai semula setiap keputusan yang diambil untuk menjamin bangsa melayu ini tidak ditindas di kemudian hari.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna...

No comments: