Wednesday, June 11, 2008

Pembentukan Bangsa Malaysia?

Pembentukan bangsa Malaysia, adakah akan menjadi realiti? apakah langkah2 kerajaan untuk membentuk suatu bangsa Malaysia yang kukuh?

Jika diteliti dengan mendalam, pembentukan bangsa Malaysia masih jauh dari genggaman tangan pemimpin2 Malaysia. Ini adalah kerana, Malaysia kini diperintah oleh satu parti yang sememangnya berasaskan perkauman iaitu bangsa Melayu. Kemudian membentuk sebuah pakatan antara parti2 yang juga berasaskan kaum iaitu MCA (cina) dan juga MIC (india). Parti2 ini tidak sama sekali bercampur hanya sekadar bersama dalam satu pakatan barisan nasional.

Bangsa Malaysia masih sukar untuk dicapai jika beberapa perkara penting yang dinyatakan dibawah masih berada di dalam pemikiran rakyat2 Malaysia, saling menjaga kepentingan setiap bangsa.

- Perlembagaan Malaysia -
Perlembagaan malaysia menyatakan bahawa orang2 melayu adalah tuan rumah kepada tanah melayu, iaitu penduduk asal tanah ini dan berhak mendapat kedudukan yang istimewa dan bantuan daripada pihak kerajaan. Orang2 melayu seperti dinyatakan di dalam perlembagaan berhak mendapat biasiswa pelajaran, lebih diutamakan di dalam sektor awam, kedudukan sultan2 melayu dijamin dan kekal, perdana menteri adalah orang melayu, raja berpelembagaan agung adalah dipilih dari kalangan sultan2 melayu dan banyak lagi keistimewaan untuk penduduk bumiputra.

- Sekolah Cina & India -
Penduduk cina dan india di negara ini masih mahu mengekalkan identiti2 bangsa sendiri dengan mengekalkan sekolah2 cina dan sekolah2 india untuk perkembangan bangsa mereka. Mereka tidak berapa menyokong penubuhan sekolah campuran kerana bagi mereka ini adalah langkah kerajaan untuk menghilangkan budaya mereka.

- Melayu sebagai tuan -
Bangsa2 melayu di malaysia menganggap diri mereka adalah tuan di tanah melayu ini kerana mereka mendapat pelbagai keistimewaan berbanding dengan bangsa2 lain. Ini akan menyebabkan bangsa2 lain merasa iri hati dan rasa tidak senang dengan bangsa Melayu. Bangsa2 lain akan cuba mencari jalan untuk bersaing dan menuntu hak yang sama bagi semua kaum.

- Kemasukan pendatang asing -
Jika Malaysia ini mengamalkan konsep negara yang sangat ketat pemberian warganegara dan bangsa2 didalamnya bersatu padu (melayu, cina dan india) menghalang kemasukan pendatang2 asing daripada China dan India. dan tidak bersekongkol dengan pendatang asing, maka pembentukan Bangsa Malaysia boleh dicapai kerana tidak ada anasir2 luar yang menggangu hanya orang yang lahir di tanah Melayu dan mak bapak mereka juga berasal disini berhak menjadi warganegara Malaysia.

- Pembentukan Bangsa Malaysia masih jauh dari genggaman -

No comments: