Wednesday, June 4, 2008

Pemberian subsidi secara individu kurang efisyen

Langkah kerajaan untuk memberi subsidi secara individu adalah kurang efisyen lebih2 lagi yang berada di sabah dan sarawak, yang berada di pedalaman negeri. Dimana kemudahan surat menyurat adalah lemah sama sekali, dimana pengangkutan awam adalah tidak ada sama sekali, semata2 bergantung kepada kenderaan persendirian.

Rata2 di sabah dan sarawak yang berada di kampung, kenderaan mereka mempunyai lesen dan cukai jalan yang dah tamat tempoh, kerana tidak mempunyai pendapatan yang mencukupi untuk membayar kos tersebut. Namun mereka masih memerlukan kenderaan untuk ke pekan berhampiran untuk mendapatkan bahan2 harian. Jika pemberian subsidi ini adalah berbentuk individu atau melalui pemotongan cukai jalan, saya lihat pemberian ini tidak akan sampai ke akar umbi, ke rakyat jelata. Dan hanya akan dimonopoli oleh pihak2 atasan dan individu2 yang tidak bertanggungjawab, pendapatan orang kampung di sabah dan sarawak sebulan rata2 adalah dalam rm 200 kebawah. jika ini berlaku, maka kerajaan sekarang adalah kerajaan yang zalim.

Saya gesa subsidi minyak di sabah dan sarawak perlu dikekalkan lagi untuk 2-3 tahun lagi untuk menyamai kedudukan pembangunan di semenanjung. Rakyat sabah terutamanya di mempuyai tempat lain untuk mencari pekerjaan selain bandar kota kinabalu, tidak seperti di semenanjung dimana dengan adanya lebuhraya utara selatan, meraka bebas hendak ke bandar2 membangun seperti kuala lumpur, johor bharu atau ke pulau pinang untuk mencari sesuap nasi.

No comments: