Saturday, June 7, 2008

Turun atau mansuhkan tol selesaikan masalah??

Cadangan daripada YB. Khairy Jamaluddin ahli parlimen rembau untuk menurunkan tol atau memansuhkan terus untuk mengekang kenaikan harga barangan disebabkan oleh kenaikan bahan api.

Tapi adakah cadangan dan kenyataan ahli parlimen itu akan dapat mengurangkan beban kenaikan minyak dan barangan di sabah dan sarawak?? adakah cadangan itu dapat mengurangkan kesempitan hidup penduduk pedalaman sabah? dimana sabah dan sarawak tidak mempunyai highway yang bertol. Ini tidak menepati konsep berat sama dipikul dan ringan sama dijinjing. atau untung sama merasa. Jika cadangan YB itu diterima, ianya tidak akan memberi sebarang kesan kepada sabah dan sarawak, dimana kos hidup akan kekal di takuk yang sama. Pendapatan kurang daripada 200 sebulan, kos hidup yang melambung. adakah ini akan dapat memberi keuntungan kepada penduduk sana.

Sabah dan sarawak adalah negeri pengeluar minyak negara, seharusnya subsidi minyak perlu dikekalkan lagi untuk 2-3 tahun lagi untuk membolehkan ia membangun seperti semenanjung. Cadangan pembinaan lebuhraya kota kinbalu-kuching yang dicadangkan sejak puluhan tahun lepas dibawah Sami Vellu tidak menjadi realiti sehingga ke hari ini. Penduduk sabah dan sarawak tidak merasa untuk menggunakan kemudahan jalan raya yang baik.

- Menurunkan tol tidak membantu penduduk sabah & sarawak -

No comments: